2023: nieuwe Introductielessen Mondharmonica leren spelen

15-01-2023 20:19

Altijd al mondharmonica willen (leren) spelen?

Introductielessen Mondharmonica
van februari tot juli 2023 bij de

Helmondse Mondharmonica Vereniging

De mondharmonica behoeft eigenlijk geen uitleg, want iedereen kent het aangename en zeer karakteristieke geluid van dit muziekinstrument. Of dit nou het melancholische geluid van een Chromatische harmonica, alom bekend door het prachtige spel van Toots Thielemans, een popsong zoals bij de intro van ‘the piano man’ van Billy Joel of het scheurende geluid van een bluesharp betreft, we herkennen het uit duizenden.

Maar, wist je dat er ook akkoorden en bas mondharmonica’s zijn die, samenspelend in een orkest een heel andere muzikale wereld van dit instrument kunnen laten horen. Oftewel de mondharmonica kent een grote diversiteit aan muzikale klanken.

Zou je graag willen kennismaken met de mondharmonica? Grijp dan je kans: vanaf 1 februari 2023 starten we weer op de dinsdagavonden van 18.30-19.30 uur met een introductie-lesgroep.

Onze muzikale docente Viola Barends (AMV schoolmuziek) neemt je mee op ontdekkingstocht naar de mogelijkheden van de mondharmonica. Het leuke van dit instrument is dat je al binnen vijf minuten je eerste liedje speelt.

Maar…. vergis je niet, het is ook een ‘gewoon’ muziekinstrument zoals alle andere muziekinstrumenten. Oftewel de mogelijkheden van de muzikale leerweg, waaronder bijvoorbeeld ademtechnieken, klankvorming, geluidseffecten, muziek theorie enz., zijn eigenlijk oneindig en leveren een prachtige ontdekkingstocht. Het mooie hierbij is dat je zelf bepaalt welke muzikale richting je hierbij op wilt gaan.

Tijdens de introductielessen doorlopen we al spelend de diversiteit van de mondharmonica. Zo komen o.a. volksliedjes / kampvuurliedjes, country, Keltisch en blues aan bod, maar ook hedendaagse (pop)muziek. Je maakt kennis met de diverse soorten mondharmonica's en je krijgt uitleg hoe je de kwaliteit van een mondharmonica kunt beoordelen. Wil je na de introductielessen (feb-juli 2021) verder je eigen muzikale richting ontdekken kun je natuurlijk ‘geruisloos’ doorstromen in een van onze lesgroepen.

Een eigen mondharmonica in de toonsoort C kan hiervoor gebruikt worden, maar wil je een nieuwe mondharmonica aanschaffen en heb je vragen wat hierbij verstandig is, dan adviseren wij je natuurlijk graag.

Deze introductie-lessen kosten 25 euro per maand en aanmelden kan via e-mail: mondharmonica.helmond@gmail.com. Deelname is vanaf 12 jaar. Zijn er nog vragen, bel dan gerust even met Robbert: 06-20405836.

Wat betreft de Helmondse Mondharmonica Vereniging: HMV is in 1990 opgericht en bestaat uit een gezellige club met leden van alle leeftijden. De vereniging heeft onder andere een 'liedjes'-lesgroep waar een breed skala aan muziekgenres wordt gespeelt. De term ‘kampvuurliedjes’ is dan een veelgehoorde kreet maar doet eigenlijk geen eer aan de diversiteit van de liedjes. Het orkest speelt een meerstemmig repertoire met daarin chromatische-, bas- en akkoorden-mondharmonica's. Je kan je voorstellen dat het samenspel hiervan een fraai muzikaal schilderij geeft. En dan zijn er nog de bluesgroepen 1 en 2 waarbij deze muziekstijl ‘the blues’ in al zijn facetten verder wordt uitgediept. elke woensdagavond is de les in het Wijkcentrum Westwijzer, Cortenbachstraat 70 in Helmond.

www.helmondse-mondharmonica-vereniging.nl

mondharmonica.helmond@gmail.com

Secretariaat: Annelies Blankers

Bezoekadres op woensdagavond:
Wijkhuis Westwijzer
Cortenbachstraat 70
5707 TJ Helmond
(zie agenda wanneer we aanwezig zijn)

06-20405836 Robbert Lantrok

Doorzoek de website

07-01-2024 00:00

Introductielessen vanaf april 2024

Altijd al mondharmonica willen (leren) spelen? 8 introductielessen Mondharmonica april – juli...
15-10-2023 00:00

15 okt 2023 Westwijzer

Op 15 oktober bij de Buurtdag Westwijzer hebben wij naast 'Accordeana' en 'de Liederen tafel' een...

© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode